Kontakt telefoniczny z kancelarią:
Osoby przebywające przez dłuższy, określony czas na terenie RP, mogą wnioskować o zmianę dotychczas używanych imion i nazwisk lub ich spolszczenie. Zmiana nazwiska obcokrajowca w Polsce jest możliwa, kiedy ten nabędzie obywatelstwo naszego kraju lub jeśli cudzoziemiec posiada w Polsce status uchodźcy.
Obcokrajowiec, który uzyskał polskie obywatelstwo może ubiegać się o zmianę imienia i nazwiska. Wyjątkiem od powyższej reguły jest art. 2 Ustawy o zmianie imienia i nazwiska, który mówi, że bez posiadania obywatelstwa prośbę o wprowadzenie modyfikacji w danych mogą złożyć cudzoziemcy, którzy w RP ze względów politycznych uzyskali status uchodźcy.
W każdym przypadku chęć zmiany nazwiska musi być poparta bardzo konkretnymi przesłankami, niezależnie, czy dotyczy to obywatela Polski, czy cudzoziemca ze statusem uchodźcy. Według ustawy dopuszczalnymi powodami korekt jest posiadanie ośmieszającego imienia lub nazwiska, nazwiska lub imienia bezprawnie zmienionego, lub gdy to używane faktycznie jest inne od tego, który widnieje w dokumentach. Uznawanym powszechnie powodem może być też chęć zmiany imienia albo nazwiska na zgodne z przepisami innego kraju, którego obywatelem także jest osoba składająca wniosek.
Jeśli chodzi o zmianę nazwiska po uzyskaniu polskiego obywatelstwa, dotyczyć może ona zmiany na inne, modyfikacji w zakresie pisowni, jak na przykład spolszczenie lub zmian związanych z określeniem właściwej, żeńskiej lub męskiej formy pisowni. Ze względów praktycznych – po uzyskaniu polskiego obywatelstwa najlepiej od razu wystąpić o urzędową zmianę danych i kolejno występować o wydanie polskich dokumentów (paszportu, dowodu osobistego).
W przypadku uchodźców możliwość zmiany nazwiska rozciąga się również na listę innych ważnych powodów jak zagrożenie życia, zdrowia, bezpieczeństwa lub wolności.
Stosowny, uzupełniony wniosek należy złożyć u wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. We wniosku powinny znaleźć się podstawowe dane wnioskodawcy, jak obecne imię i nazwisko, nr PESEL oraz dane, jakie pojawią się na dokumentach po wprowadzeniu zmian. Konieczne jest też podanie adresu korespondencyjnego oraz dobre uzasadnienie swojej prośby. Ostatnim wymaganym dokumentem jest podpisane przez wnioskodawcę oświadczenie, że ten sam dokument nie został złożony u kierownika innego USC. Ważne jest też wskazanie miejsca przechowywania aktu urodzenia bądź aktu małżeństwa, jeśli są one istotne dla sprawy oraz sprowadzenie ich z zagranicy, a także transkrypcja w sytuacji, gdy nie ma ich w żadnym polskim urzędzie (to będzie dotyczyło cudzoziemców posiadających status uchodźcy, ponieważ przy uzyskaniu polskiego obywatelstwa posiadanie polskich aktów stanu cywilnego/transkrypcji aktów zagranicznych jest jednym z wymogów formalnych uzyskania obywatelstwa).. Do ostatniego przypadku stosuje się osobny wniosek, przedkładany razem z tym właściwym.
Spotkania odbywają się w siedzibie kancelarii w Krakowie
przy ul. Lubicz 3/202 (II piętro).
Jeśli korzystasz z komunikacji miejskiej należy dojechać do przystanku „Teatr Słowackiego”.
Linie tramwajowe nr: 2 | 3 | 4 | 14 | 20 | 24 | 50 | 52 | 70
Linie autobusowe nr: 124 | 152 | 424 | 502
Parking przy ulicy (Lubicz, Westerplatte, Pawia, Basztowa, Kopernika) bądź w okolicach Galerii Krakowskiej.
Dojazd pociągiem – stacja Dworzec Główny Kraków.
Kancelaria znajduje się 650 metrów od Małopolskiego Dworca Autobusowego.
Istnieje możliwość umówienia spotkania w filii kancelarii w Radłowie koło Tarnowa (ul. Zakościele 1). Porad udzielamy tam w piątki po wcześniejszym, telefonicznym umówieniu spotkania.
pliki Cookies
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.